hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > همدان| عمارت جنانی ثبت ملی شد

همدان| عمارت جنانی ثبت ملی شد

عمارت «جنانی» به‌عنوان اولین بنای چندطبقه همدان که تنها چند قدم با مرگ و تخریب فاصله داشت با پیگیری خبرنگاران و فعالان میراث فرهنگی همدان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

اسفندماه ۹۶ و درحالی‌که به‌یک‌باره خبر آسفالت شدن بخشی از محوطه تاریخی هگمتانه به دلیل آنچه مسدود شدن راه عبور و مرور آهن‌فروشان از خیابان اکباتان به‌واسطه اجرای پروژه پیاده راه این مسیر عنوان می‌شد، سروصدا ایجاد کرد زمزمه‌هایی از تخریب عمارت جنانی در همدان نیز به گوش رسید.

پس‌ازاین اتفاق فعالان میراث فرهنگی، اصحاب رسانه و خبرنگاران با پرداختن به موضوع جلوگیری از تخریب یک بنای تاریخی با قدمت ۸۰ سال در همدان؛ خواستار توجه مسئولان به این موضوع شدند و تلاش برای ثبت این اثر در فهرست آثار ملی را راهی برای جلوگیری از تخریب آن دانستند.

عمارت «جنانی» که در خیابان شهدای همدان قرارگرفته بانام «مسافرخانه آبادان» یا «تبعیدگاه آیت‌الله مدنی» نیز شناخته می‌شود و طبق آنچه در کتاب‌ها آمده این بنا نخستین بنای ۳ طبقه در شهر همدان بوده است.

انتشار خبرهای پی‌درپی در خصوص وضعیت این بنا و لزوم مرمت آن مسئولان را وارد میدان کرد تا اینکه اوایل دی‌ماه امسال خبر برنامه‌ریزی برای مرمت بنا رسانه‌ای شد و معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان بابیان اینکه عمارت «جنانی» به‌صورت کامل بازسازی و به هتل سنتی تبدیل می‌شود عنوان کرد: در پی خواست اصحاب رسانه، مردم همدان و همچنین تصمیم شهرداری مبنی بر فروش یا مرمت بنا و دستور اکید دادستانی مبنی بر حفظ بنا؛ مالک مجبور به همکاری در حفظ بنا شد.

احمد ترابی بابیان اینکه در بازدید از بنا دستور پاک‌سازی خاکروبه‌ها و زدن شمع در بنا صادر شد، افزود: برای بازسازی این بنا مبلغ ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان بابیان اینکه مالک برای تبدیل بنا به هتل سنتی به صندوق احیا و سرمایه‌گذاری بناهای سنتی معرفی‌شده است، گفت: عمارت «جنانی» به‌عنوان اولین بنای چندطبقه همدان در بارندگی اخیر همدان در قسمت‌هایی دچار تخریب شد.

پیگیری‌ها ادامه داشت تا اینکه هشتم دی‌ماه در نامه‌ای از سوی مونسان مراتب ثبت «مسافرخانه آبادان» به استاندار همدان ابلاغ شد و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث، صنایع‌دستی و گردشگری در نامه‌ای به استاندار همدان، مراتب ثبت اثر فرهنگی تاریخی «مسافرخانه آبادان» را به وی ابلاغ کرد.

در متن نامه علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خطاب به استاندار همدان آمده است:

در اجرای بند (ج) ماده‌واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی تاریخی «مسافرخانه آبادان» واقع در استان همدان، شهرستان همدان، بخش مرکزی، شهر همدان، خیابان شهدا، پایین‌تر از کوچه آخوند، نبش بن‌بست جنانی که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۲۱۲۰ مورخ ۱۳۹۷/۸/۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، ابلاغ می‌شود. اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تائید و نظارت این سازمان ممکن است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد